Marketingový bizár je Facebooková stránka a komunita, která si vyhlíží špatnou reklamu a nebojí se na ni poukázat. Mezi osobami, které stáli na začátku této iniciativy stál i marketér David Braný. Co ho na marketingu baví? Jaký největší bizár viděl a jak je to s marketingovou komunitou?

Ahoj Davide! Díky, že jsi přijal moje pozvání k rozhovoru. Hned na začátek pro ty, co tě neznají… Jak by ses v krátkosti představil?

Ahoj, díky za pozvání. Jsem David a jsem tváří projektů Marketingový bizár a Marketingový newsroom. Věnuju se primárně kreativě a brandingu, hodně okrajově výkonnostním věcem.

Co tě na marketingu nejvíc baví?

V první řadě to, že můžu vidět, jak věci, který tvořím, ovlivňují lidi, jejich chování a rozhodovací procesy, to je pro mě dodnes největší zábava.

V druhé řadě, neméně podstatné, jde o lidi, baví mě lidi v marketingu, jsou to chytré, sarkastické a často nekonvenční hlavy, z kterých padá spousta zajímavých věcí.

V poslední řadě to, že marketing nemá hranice. To, co definovaly knížky, které jsme kdysi četli, dnes už nemusí platit. Málokterý obor se takhle rychle vyvíjí.

Jak jsi se k marketingu vlastně dostal? Jak se od té doby tvůj život vyvíjel?

Studoval jsem podnikání a můj kamarád Vítek, který je se mnou dodnes ve všech projektech, chtěl spojit svou designovou stránku s něčím marketingovým. Tehdy jsem toho moc nevěděl, ale přesto jsem se chytil. Lidi nás obrali o hodně peněz a času na té dlouholeté cestě, ale stálo to za to.

Obrali vás o hodně peněz a času? Dokážeš teď už takové lidi rozeznat ještě předtím, než s nimi uzavřeš spolupráci nebo se i teď občas „spálíš“?

No, na začátku to bylo prostě takový, že aby sis vůbec šáhl na nějakou reálnou práci, tak si prostě musel dělat zadarmo, nebo alespoň za abstraktní vidinu peněz. Takže to byla cena, s kterou jsem tak nějak počítal. I teď se občas spálím. Není to tak dávno, co jsem se spálil docela hodně. Podle mě jsou ale peníze dobrá cena za to, že zjistím, komu můžu a nemůžu věřit.

A zase na veselejší notu… Jakou máš nejvtipnější vzpomínku, kterou si ze svého profesního života vybavíš?

Těžko jmenovat. Těch vtipných je fakt hodně, v podstatě celej můj život je vtip a paradoxně valná většina věcí, který dělám, funguje. Ale za nejvtipnější situaci považuju den, kdy jsem odeslal dokument pro PČR s názvem benga_final_3_jdu_spat.pdf

Odkud přišla idea Marketingového bizáru?

Vždy jsem byl urejpanej, ale nikoho z mýho okolí to nezajímalo, tak jsem to začal dělat na internetu. Dál se z toho stala taková fluidní entita, už to není jen hejtování, ale všehochuť z marketingu.

Jak dlouho už bizár funguje a co považuješ za jeho top momenty?

Funguje přes rok, v březnu to byl rok. Za nejlepší momenty lze považovat asi hodně věcí. Pro mě osobně nejlepší momenty jsou, když se k nám přidávají noví lidi, s kterými následně trávíme čas v rámci marketingových komunit. Z hlediska Bizáru bych si asi nevybral.

Když jsi nakousl marketingové komunity, jak se do nich člověk zapojí? Marketingový bizár taky poskytuje prostor pro komunitní život, že?

Ano, máme malou skupinu na Discordu, je nás tam asi kolem 300 členů. Jsou tam různé rubriky, které jsou oborově zaměřené, semtam si voláme a řešíme nějaké konkrétní záležitosti jednotlivých členů, nebo pro ně streamujeme oborové věci. Žije to svým vlastním životem a do toho občas přimíchneme nějakou přidanou hodnotu. Lidé tam také začínají spolupracovat, což je super.

Co byl podle tebe největší bizár, jaký jsi za tu dobu viděl?

Mým osobním favoritem je ABOUT YOU s Karolinou Kůrkovou a pak ty follow-up videa, to jsem se hodně bavil. Ale znovu, je toho spousta.

Marketingový bizár a Marketingový newsroom. Jedno vystavuje světlu světa špatné reklamy, to druhé rady a zajímavosti. Co tě vedlo k takovému skoku?

No, je to balancování karmy asi, na jednu stranu mě baví pouštět se do hnusných věcí a do hloupých praktik různých obchodníků, ale taky mě baví předávat nějakou message nebo hodnotu. Nerad bych se vyprofiloval do člověka, který žije tou negativní stránkou. Newsroom je spíš takové plátno, kam dávám věci, které mě pozitivně ovlivní, nebo se mi prostě líbí.

Co plánuješ pro Marketingový newsroom? Jaký v něm vidíš potenciál v tak silně konkurenčním prostředí? V obklopení projekty jako Markething, Médiář atp.?

Plány bych asi úplně neodhaloval, alespoň prozatím ne. Nicméně si nemyslím, že v tom, co děláme máme nějakou konkurenci. Způsob, kterým předáváme zprávy a novinky je úplně odlišný oproti tomu, jaký způsob volí ta „konkurence“. Tomu, co děláme se asi nejvíc blíží zmíněný Markething.

Myslíš, že zpravodajství, jak ho známe dnes, je ještě stále významné jako dřív, nebo jeho roli začínají přebírat sociální média?

Podle mě ano, myslím si, že zatím je zpravodajství ve stejných kolejích. Ale nejsem expert, možná se mýlím.

Co považuješ za svůj největší úspěch?

Já za největší úspěch považuju to, že jsem potkal Vítka. Nějaký profesní úspěchy bych asi našel, ale nepřikládám jim nějak velkou důležitost. Nicméně nakonec, všechno je to jen o lidech a o tom, koho si k sobě vyberete.

Kdyby někdo chtěl začít s marketingem, ale nevěděl by jak, co bys mu poradil?

Stejnou otázku jsem v minulosti dostal a nevěděl jsem, jak na ni odpovědět. Sám jsem po žádné vydefinované cestě nešel a ani si nemyslím, že jsem v pozici, abych někomu radil, snad jen – prostě začněte.